کاتلین چیست؟

Kotlin یک زبان برنامه نویسی است که با جاوا و سایر زبان ها سازگار است. یکی از ویژگی های اصلی آن برنامه نویسی مولد است - راه های زیادی برای استفاده مجدد از کد بین چندین پلت فرم ارائه می دهد.

طراحی زبان تمیز و ویژگی های قدرتمند کاتلین تجربه کاربری قابل دسترس را ارائه می دهد. Kotlin به جای معرفی مفاهیم جدید، ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی را گرد هم می‌آورد که مدتی است برای پروژه‌های مقیاس بزرگ مفید هستند.

به دلیل چارچوب قابل انطباق، کاتلین جامعه بزرگی از کاربران را در سراسر جهان به دست آورده است.

کاتلین برای چه مواردی استفاده می شود؟

کاتلین فوق العاده همه کاره است. تنها در سال 2021، حدود 2 میلیون متخصص برنامه نویسی حداقل یک بار از Kotlin استفاده کردند. در میان آنها، تقریباً 1 میلیون نفر از کاتلین به عنوان یکی از 3 زبان اصلی خود استفاده می کنند.

در اینجا برخی از روش هایی که امروزه متخصصان برنامه نویسی از Kotlin استفاده می کنند آورده شده است:

توسعه وب Back-end

بسیاری از برنامه نویسان از Kotlin/JVM برای توسعه وب پشتیبان استفاده می کنند زیرا نسبت به جاوا کد کمتری می نویسند، حتی اگر کد مشابهی باشد.

کاتلین می تواند بیشتر واژگان مرتبط با جاوا را کاهش دهد. به عنوان مثال، کدهایی که در کاتلین می نویسید معمولا کوتاه تر و مستقیم تر از کدهای نوشته شده در جاوا هستند.

کاتلین مخصوصاً برای پروژه ها و تیم های بزرگ مفید است. با به اشتراک گذاشتن این کد مشترک در توسعه back-end بین ماژول های مختلف، سطح کارایی می تواند سر به فلک بکشد.

توسعه سمت سرور

علاوه بر بک‌اند، Kotlin برای توسعه وب سمت سرور با استفاده از Kotlin/JS نیز عالی است.

Kotlin/JS نه تنها به شما امکان دسترسی به مرورگرهای قدرتمند و APIهای وب را می‌دهد، بلکه اطمینان می‌دهد که در تمام طول این مدت از نظر نوع ایمن باقی می‌مانید.

توسعه وب تمام پشته

با Kotlin، توسعه دهندگان وب تمام پشته می توانند کدهای فرانت اند را به همان زبانی بنویسند که برای کد بک اند خود استفاده می شود.

Kotlin هر دو را در جاوا اسکریپت کامپایل می کند تا در مرورگر اجرا شود. این اجازه می دهد تا نحو، کتابخانه های مشترک، و پارادایم های برنامه نویسی در هر دو قسمت جلویی و پشتی ثابت بمانند.

توسعه اندروید

با بیش از 2.5 میلیارد کاربر فعال اندروید در بیش از 190 کشور، Kotlin زبان برنامه نویسی ایده آل برای توسعه اندروید است.

Kotlin توسط محیط توسعه یکپارچه رسمی (IDE) برای توسعه اندروید، Android Studio پشتیبانی می شود. بنابراین برنامه نویسان می توانند به راحتی از کد Kotlin در هنگام کار بر روی توسعه اندروید استفاده کنند.

توسعه موبایل بین پلتفرمی

برخلاف سایر ابزارهای توسعه برنامه چند پلتفرمی، کوتلین چند پلتفرم موبایل (KMM) به شما امکان می دهد از قابلیت های بومی دستگاه های iOS و Android استفاده کنید.

بهترین بخش در مورد KMM این است که برای ساختن یک برنامه چند پلتفرمی نیازی به معرفی زبان های برنامه نویسی جدید به یک پایگاه کد ندارید. این نه تنها فرآیند توسعه موبایل را ساده می کند، بلکه کاربران اندروید و iOS می توانند در نتیجه تجربه مورد نظر خود را به دست آورند.

علم داده

دانشمندان داده از روش ها، فرآیندها، الگوریتم ها و سیستم های علمی برای استخراج دانش و بینش استفاده می کنند. برای انجام این کار، آنها اغلب در خط کار خود به جاوا روی می آورند.

Kotlin یک جایگزین عالی است زیرا آنها می توانند از تمام کتابخانه های استاندارد جاوا از پروژه های قبلی استفاده کنند اما کد خود را در Kotlin بنویسند.

مزایای کاتلین چیست؟

چه از قبل برنامه نویسی را بلد باشید و چه تازه شروع کرده اید، در اینجا برخی از مزایای Kotlin وجود دارد که می تواند آن را به انتخاب مناسبی برای شما تبدیل کند:

مختصر است – وقتی به درستی انجام شود، کد کمتر منجر به اشکالات کمتری می شود. با Kotlin، شما مجبور نخواهید بود q را قربانی کنید

کیفیت بر کمیت - شما می توانید کد کمتری بنویسید و در عین حال خوانایی را بهبود می بخشید.

با جاوا سازگار است - از آنجایی که کاتلین کاملاً با جاوا سازگار است، هیچ خطری در امتحان کردن آن وجود ندارد. توسعه‌دهندگان به تمام چارچوب‌ها و کتابخانه‌های جاوا دسترسی دارند و در عین حال کدهای واضح‌تر و امن‌تری می‌نویسند.

این یک جامعه قوی دارد - با یک تیم بزرگ و شایسته که روی آن کار می کنند، کاتلین به طور مداوم زبان خود را بهبود می بخشد. ناگفته نماند، جامعه همیشه در حال رشد است و مایل به کمک است.

اموزش برنامه نویسی کاتلین آسان است و هر کسی می تواند آن را براحتی یاد بگیرد.