اس اس دی یا Solid State Drive (SSD) نوعی حافظه ذخیره سازی قابل استفاده در لپ تاپ‌ها و کامپیوترها است که درست همانند هارد دیسک به عنوان حافظه اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف هارد دیسک‌ها که دارای قطعات مکانیکی، کُند و حساس به لرزش و ضربه هستند، در اس اس دی فقط از تراشه‌های حافظه فلش و قطعات غیر متحرک استفاده شده است که مزایای متعددی نسبت به هارد دیسک دارد.

در حالی که هارد دیسک‌های مکانیکی دارای لرزش، سرعت خواندن و نوشتن پایین و حساسیت زیاد نسبت به ضربه هستند، اس اس دی‌ها سرعت خواندن و نوشتن بالاتر و تأخیر تقریباً ناچیز دارند. همچنین اس اس دی‌ها کم مصرف‌تر، باریک و سبک‌تر و بدون لرزش بوده و در برابر ضربه حساس نیستند.

از آنجایی که اس اس دی‌ها فاقد قطعات متحرک و مکانیکی هستند، Solid State یا بدون حرکت نامیده می‌شوند که سالید بودن به معنای وضعیت جامد نیست.

کاربرد و استفاده SSD چیست؟

اس اس دی‌ها در کنار هارد دیسک مکانیکی یا به طور مجزا برای ذخیره کردن داده‌ها (فایل‌ها) مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید به جای هارد دیسک فقط از اس اس دی استفاده کنید اما امکان استفاده هم زمان از هارد دیسک و اس اس دی‌های متعدد هم وجود دارد.

معمولاً از SSD برای نصب سیستم عامل، برنامه‌ها و درایورها استفاده می‌شود و هارد دیسک به ذخیره کردن و نگه داری فایل‌ها اختصاص می‌یابد.

راهنمای خرید SSD ها سرعت بسیار بیشتر و تأخیر کمتری نسبت به هارد دیسک‌های مکانیکی دارند که باعث می‌شود عملکرد سیستم عامل، برنامه‌ها و تجربه کار با کامپیوتر بسیار روان‌تر شود و تأخیر هم کاهش یابد. برای نمونه باز کردن برنامه فتوشاپ از روی اس اس دی نسبت به هارد دیسک بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.

داشتن SSD باعث افزایش کلی سرعت کامپیوتر و عملکرد روان‌تر تقریباً تمامی کارها می‌شود.

آیا هارد SSD درست است؟

خیر، SSD ها هارد دیسک نیستند و هارد SSD غلط است. بنابراین نباید بگویید هارد اس اس دی.

فرم فاکتور SSD و انواع آن

ssd خوب

درایوهای اس اس دی (نگوییم هارد اس اس دی) از نظر طراحی و اندازه در چهار فرم فاکتور طبقه بندی می‌شوند که هر یک از آنها مزایای خود را دارند. باید توجه داشته باشید یک کامپیوتر یا لپ تاپ لزوماً از همه فرم فاکتورها پشتیبانی نمی‌کند.